Travelling alone door vriendelijk Maleisie & luxie - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Frankardeschtimbosselaar - WaarBenJij.nu Travelling alone door vriendelijk Maleisie & luxie - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Frankardeschtimbosselaar - WaarBenJij.nu

Travelling alone door vriendelijk Maleisie & luxie

07 Juli 2016 | Singapore, Singapore

Hari yang baik, Hi everybody! Ik zit op dit moment in Singapore helaas alweer mijn laatste dag uit te zitten. Dat klinkt wel weer heel dramatisch maar een heel klein beetje leuk vind ik het toch ook wel weer om terug te zijn. Een goed moment dacht ikzelf om de laatste blog te schrijven...

Na afscheid genomen te hebben van Frank eind mei ben ik dus alleen zelf verder gegaan met reizen, iets waar ik ondanks de afgelopen toffe maanden toch wel een beetje naar uit keek. Het moment dat je voor het eerst een bus instapt zonder op iemand te kunnen terugvallen gaf me enerzijds een vreemd gevoel maar tevens een adrenalinekick. Niemand waar je slap mee kan ouwehoeren en niet meer roddelen over de mensen thuis: een nieuw avontuur! Overgeleverd aan de Thaien, Chinezen en al het volk dat er nog meer rondloopt...

Next destinations was partyeiland Koh Phi Phi in het zuid-westen van Thailand en dit was eigenlijk precies wat ik ervan verwachtte: feesten, feesten en nog meer feesten. En om eerlijk te zijn was ik daar ook wel een beetje aan toe, lekker luieren om het stand voor een paar dagen en genieten van het leven. Je druk maken kan altijd nog als je terugbent in Nederland ;) Toch ging dit iets anders dan ik had verwacht. Op het eiland had ik een Argentijn ontmoet waarmee ik een stukje ging lopen richting een overigens prachtig viewpoint. Onderweg zat er een groep van ongeveer 10 Makaken op de weg waar wij langs wilden. Deze ‘vriendelijke’ beestjes vonden ons iets minder vriendelijk. Gewapend met takken probeerden wij ons een weg door dit leger apen te banen. Na enkele seconden waren we echter bijna omsingeld door hen waardoor we slechts 1 uitweg zagen: rennen voor ons leven. Als ze je bijten moet je namelijk naar het ziekenhuis en daar hadden we niet bijster veel zin in. Het uitzicht maakte gelukkig wel weer alles goed. Na Koh Phi Phi ben ik met 2 Nederlanders en 4 Canadezen richting Koh Phangan gegaan voor de world famous Full Moon Party: in 1 woord GEWELDIG!!! Ik was hier al eerder geweest voor de half moon party maar de full moon was het meer dan waard om terug te komen: Een wit strand nokkievol met mensen met foute full moon hempjes en zwembroeken aan, buckets drank, fireshows en echt een top sfeer. Moet je echt een keer gedaan hebben in je leven! Uiteindelijk ben ik op Koh Phangan wat langer gebleven dan gepland omdat de dagen ervoor en erna nog een aantal feestjes waren,en ja als je er toch al bent..

Na Thailand ben ik met de bus, met een behoorlijke kater en slaapgebrek, naar Maleisie gereisd. First stop was Georgetown in Penang, een eiland dat vooral bekend staat om het heerlijke eten en dat kan ik alleen maar beamen. Was de Padthai en rice with chicken om eerlijk te zijn aardig zat en onder andere de Indiaase murtabak, thosai, samosa en roti smaakten heerlijk. Na een bezoek aan de kapper die mijn haar heeft gemillimeterd ben ik naar de Perhentians getrokken. Ik verwachtte na al die eilanden in Thailand dat ik wel een beetje klaar zou zijn met de stranden, maar het antwoord was een dikke nee. De Perhentians zijn 1 van de mooiste eilanden die ik heb gezien met van dat kraakheldere water. Bij aankomt op de pier zagen we gelijk al een haai van 1.5 meter zwemmen en beloofde dan ook veel goeds. Ik heb hier 3 duiken gedaan en 1 x gesnorkeld wat weer erg gaaf was. Het idee dat je na 1 maand eindelijk weer gaat duiken gaf me echt een kick. Tijdens het duiken 3 turtles en 4 haaien gezien, echt heel gaaf. Ook liepen er enorme komodos over het eiland die soms wel 2.5 meter waren. De avonden bestonden voor de verandering weer uit beachparty’s, maar ik kon er niet heel erg mee zitten. Na me bijna verslapen te hebben voor de boot na een iets te gezellige avond, ben ik met 4 Germans en een Amerikaan richting Taman Negara vertrokken, het grootste national park van Malaysia. Daar heb ik een 2 day 1 night tour gedaan midden in de jungle en geslapen in jawel een grot midden in die jungle. Waarom? Die vraag stel ik me nu nog steeds wel is, maar het was een hele toffe ervaring. Het was wel even wat anders dan de luxe die we thuis gewend zijn: wassen in beekjes, kampvuur maken om je eten op te warmen en slapen op een flinterdun bedje op stenen in een grot waar vleermuizen leven. Het was dus wel even wennen. Door een foute inschatting van onze grote vriend de gids kwamen we ook pas 11u savonds aan in de grot, wat betekende dat we daarvoor nog 4 uur in het donker door het bos moesten lopen. Maar goed, het is achteraf een mooie ervaring dacht ik zo. Hierna zijn we met z’n 6en naar de Cameron Highlands vertrokken. Dit zijn enorme theeplantages in de bergen die fraaie beelden opleveren. Hier hebben we een scootertje gehuurd en zijn naar de verschillende plantages gereden en uiteraard een klein theetje genuttigd. Hierna ben ik verder getrokken naar de hoofdstad Kuala Lumpur, niet door een bus maar door middel van hitchhiking oftewel liften. Dit zat vanaf het begin al in mn hoofd en dacht ik ga het gewoon doen ook. Toen ik dit vertelde tegen de anderen bleken die dit ook te willen en zo zijn we met zn vieren gaan liften. Dit waren ondere andere twee dames, en aangezien het wetenschappelijk is bewezen dat auto’s sneller stoppen voor vrouwen dan voor mannen die liften, ben ik met de Amerikaanse gozer een lekker drankje gaan doen totdat de dames beet hadden. Wetenschappelijk onderzoek moet je niet tegenspreken immers. Na een half uurtje was het raak en zijn we met zn tweeen ingestapt bij een Maleisisch/Chinese trucker die naar KL ging. We konden zowaar nog redelijk comfortabel voorin zitten ipv tussen de varkens achterin waar ik eigenlijk al een beetje rekening mee had gehouden, dus was top!

In Kuala Lumpur ben ik een dag of 4 gebleven, wat opzich wel genoeg was. Het is een mooie stad met veel fraaie gebouwen en diverse religies, maar een aantal dagen was voor mij genoeg. Vooral de Petrona towers in het centrum is een sight seeing op zichzelf. Dit zijn twee enorme grijskleurige towers die in verband staan met elkaar door een soort brug 170 meter boven de grond. De tour door de towers heen was dan ook zeker impressive, zeker met de ondergaande zon. Ook de Kuala Lumpur Tower was het aanzicht meer dan waard en had iets weg van de Euromast. Verder heb ik nog een (veel te duur) drankje gedaan in 1 van de vele prachtige skybars met uitzicht op de beide towers, en een echte karaokebar bezocht. Na een uitstapje naar Melaka, waar de Nederlanders lange tijd geleden hebben gezeten, was het tijd voor een nieuwe avontuur: Maleisisch Borneo!

Borneo is een eiland dat bestaat uit een Maleisisch en Indonesisch deel en uit Brunei. Wat me opvalt is dat de mensen op Borneo en Maleisie in het algemeen bijna TE vriendelijk zijn. Een schoonmaker verontschuldigde zich laatst tegenover mij omdat hij aan het schoonmaken was terwijl ik naast hem op mn bed lag en hij me misschien stoorde, haha apart. Ik verbleef de eerste dagen in Borneo op Kuching, de grootste stad daar. Borneo staat bekend als 1 van de weinige plaatsen waar oerang utangs nog in het wild leven dus dat wilde ik natuurlijk wel even zien. In het Semenggoh Park leven meer dan 20 semi-wild oerang utangs en dit was erg gaaf om te zien. De volgende dag trok ik naar Bako national park, 1 van de mooiste parken van Maleisie. Het park kent tal van mooie stranden en de overnachting die ik had gepland was het dan ook zeker waard (op de 28 graden snachts in de kamer na dan). Verschillende enorme kwallen en krabben gezien. Verder staat die park ook bekend om de aanwezigheid van de ‘nose monkey’ oftewel de proboscis monkey. Dit is platgezegd een aap met een enorme gok die behoorlijk simpel uit zn ogen kijkt. Net voordat het donker werd ging ik in mn eentje op pad om deze aap te spotten, alleen wilde ik iets sneller dan mn benen wilden en gleed ik uit. Waarschijnlijk weer mn enkelband (in)gescheurd en al strompelend terug naar het basecamp gegaan. De mensen daar waren allemaal heel meelevend en uiteindelijk heb ik savonds met een stuk of 20 locals Wales-Engeland gekeken met een paar bieries wat dan wel weer top was. De dagen hierna waren wel moeilijk aangezien ik nauwelijks buiten de deur kon gaan vanwege mn enkel. Hierna ben ik richting Noord-Borneo getrokken en eigenlijk stond het laatste deel van mn trip (bijna) alleen nog maar in het teken van diving in Sipadan. Aanvankelijk wilde ik ook nog heel graag de mount Kinabalu van meer dan 4000 meter beklimmen maar daar kon nu dus een streep door  Voor Sipadan ben ik nog 3 dagen de jungle ingetrokken voor een aantal trips over de Kinabatangan river. Dit is een rivier door het oerwoud heen en during de afternoon en nightcruises kan je veel wilde dieren spotten. Onder andere een krokodil, diverse nose monkeys (uiteindelijk dan toch ), slangen, herten, 3 wilde oerang utangs en wild cats gespot! Na een bezoekje aan Sepilok opvangcentrum voor oerang utangs was het dan toch echt tijd voor 6 duiken in Sipadan! Sipadan is een klein eiland ten oosten van Borneo dat bekend staat om de mooie onderwaterwereld. Ik heb dit oa samen gedaan met Lukas, een Duitser die ik al eerder had leren kennen. We probeerden onze verwachtingen wat te temperen aangezien iedereen die we hadden gesproken er erg enthousiast over was. Als we in 2 dagen turtles en haaien zouden zien zouden we al tevreden zijn, hadden we afgesproken... Binnen 5 minuten zagen we een enorme school jackfishes, een turtle en 4 haaien TEGELIJKERTIJD. Vol ongeloof besloten we de duik toch maar gewoon af te maken en te genieten van deze sicke ervaring. Amazing! Ik heb het al vaak gezegd maar dit was echt 1 van de gaafste dingen van mn reis. In totaal gedoken met meer dan 50 haaien, 40 turtles (zelfs parende turtles haha), 5 kreeften, baracudas, enorme tonijnen, een bumphead parrotfish en zo kan ik nog wel even doorgaan. Zelfs met snorkelen kon je de turtles zowat aanraken. Als klap op de vuurpijl zagen we op de weg terug nog een grote groep dolfijnen, ik heb nog steeds blauwe plekken van het mezelf knijpen.

Mijn laatste dagen heb ik gesleten in Singapore. Heel vreemd, wetende dat je reis er bijna op zit en je toch nog een heel nieuw land gaat bezoeken. Singapore is in alle opzichten anders dan het ‘gewone Azie’ en doet je eigenlijk al denken dat je in het Westen bent. Veel toeristen, hoge prijzen, vele wolkenkrabbers en een bijna perfect metronetwerk. Vooral het Marina Bay Sands Hotel, het gebouw met 3 torens dat erg lijkt op een schip, is onwerkelijk. Een enorm gebouw omringd door andere wolkenkrabbers en 1 van de grootste havens van de wereld. De goedkoopste kamer kost 400eu per nacht en op het dak is een enorm zwembad te vinden, niet bepaald het beeld dat ik van Azie had. Maar goed het ziet er allemaal erg fraai uit en de licht- en fonteinshow waren ook zeker de moeite waard. Het casino ook overigens. De biertjes die hier 10 euro kosten weer wat minder.

Ik stap over een paar uurtjes het vliegtuig in dus ik zou zeggen tot snel xxx

Zonnige groetjes Tim